Tautas
ārstēšana
Tautas
medicīna
Tautas
receptes
Noderīga
informācija
Slimības
MĒS
TWITTERĪ
MĒS
DRAUGOS
MĒS
FACEBOOKĀ
Kalorijas
Ķīmiskās
piedevas
Lieks
svars
Mikroelementi
Veselīga
dvēsele
Dzīves
filozofija
Dzīve
pēc 40
Dzīve
pēc 60
Kaitīgas
vielas
Pārtikas
produkti
Vitamīni
Veselīgs
uzturs
Veselīga
miesa
Sports
Masāža
Vingrošana
Fitoterapija
Pirmā
palīdzība
Ģimenes
veselība
Homeopātija
Atpūta
Skaistums
Pajautāt
speciālistam
Alkoholisms
Smēķēšana
Kaitīgie
ieradumi
Slimo
pieskatīšana
Piedāvāt
savu recepti
Par
mums






 
 
        Padalīties  
     
  jau ir jau ir          
Pārtikas kalorijas un to nozīme
Daina Valeine | 2013. gada 11. janvārī
 
Pārtikas kalorijas un to nozīme
www.sxc.hu
 
Kad vēlamies samazināt ķermeņa svaru, bieži dzirdam par tādu metodi kā pārtikas produktu kaloriju skaitīšana. Uzņemto kaloriju skaita saprātīga samazināšana ir viena no veselīgākajām iespējām, kā kļūt tievākam, nekaitējot savam organismam un nebojājot vielmaiņu. Kas tad ir pārtikas kalorijas, un kāpēc tās ir tik svarīgas?

Jēdziens „kalorija” patiesībā jāskatās no fizikas viedokļa: tā ir mērvienība, kas rāda, cik liels enerģijas daudzums ir ietverts attiecīgajā produktā:

- viena kalorija ir enerģijas daudzums, kas nepieciešams, lai par vienu grādu pēc Celsija palielinātu temperatūru vienam gramam ūdens;

- savukārt kilokalorija (kcal), kas visbiežāk tiek izmantota pārtikas produktu marķējumos, atbilst enerģijas daudzumam, kas nepieciešams viena kilograma ūdens uzsildīšanai par vienu grādu;

- viena kalorija atbilst aptuveni 4.2 džauliem, savukārt viena kilokalorija (kcal) atbilst aptuveni 4.2 kilodžauliem (kJ), kas ir klasiskā darba, enerģijas un siltuma daudzuma mērvienība mērvienība fizikā.

 
Pārtikas kalorijas un to nozīme
www.sxc.hu
 
Informāciju par pārtikas produktu kaloriju vērtību varam atrast uz šo produktu iepakojuma: Latvijā, tāpat kā citās Eiropas savienības valstīs, spēkā ir noteikumi, kas paredz, ka uz pārtikas produktu un dzērienu marķējuma jābūt informācijai par kaloriju skaitu vienā porcijā produkta un šī daudzuma attiecību pret dienas laikā uzņemamo uzturu.

Tādējādi kalorijas norāda uz ēdiena enerģētisko vērtību. Kādēļ šī enerģija ir nepieciešama cilvēka organismam? Pirmkārt, cilvēkam nepieciešama enerģija, lai organismu pabarotu - nodrošinātu vielmaiņas procesus šūnu līmenī, lai šūnas saņemtu nepieciešamās uzturvielas. Otrkārt, enerģija nepieciešama, lai aukstā laikā sasildītu organismu, kā arī mehāniskās enerģijas radīšanai, lai ķermeņa muskuļi noturētu konkrētu pozīciju un spētu veikt kustības.

Neizlietotā pārtikas enerģija tiek pārveidota glikogēnā un uzkrāta aknās, kas ir ātri un viegli pieejams enerģijas avots organismam vēlāk. Šī spēja ir ļoti svarīga cilvēkam – ja tās nebūtu, mums būtu nepārtraukti jāēd, lai nodrošinātu ķermeņa funkcijas. Savukārt, ja uzņemto kaloriju organismam ir par daudz, tas kā taupīga saimniece cenšas pārtikas enerģiju uzkrāt un saglabāt vēlākam laikam: tās tiek uzkrātas taukos, kas nogulsnējas pa visu ķermeni.
 
Pārtikas kalorijas un to nozīme
www.sxc.hu
 
Tauki ir galvenā cilvēka enerģijas rezerve, tiem ir svarīga funkcija, lai cilvēks spētu izdzīvot ekstrēmos apstākļos. Katrs grams tauku satur aptuveni 9 kcal enerģijas. Vidēji sievietei tauku rezervēm jābūt ap 13 - 30 procentiem no kopējās ķermeņa masas un vīriešiem attiecīgi 12 - 25 procentiem. Mūsu problēmas sākas, ja uzņemto kaloriju ilgstošā laika periodā ir bijis krietni vairāk, kā patērēts, un izveidoto tauku ir par daudz – organisms ļoti nelabprāt šķiras no savām rezervēm!

Cik daudz kaloriju tad ir nepieciešams organismam un cik daudz jau ir par daudz? Vienkāršoti sakot, kalorijas nepieciešams uzņemt tik, cik tās patērējam. Kā noskaidrojām, patērēto kaloriju apjoms saistīts ar cilvēka vielmaiņas intensitāti: tā ir intensīvāka, nodrošinot ķermeņa siltumu aukstā laikā, kā arī veicot jebkādas fiziskas aktivitātes.

Cilvēkam nepieciešamo kaloriju skaits atkarīgs no cilvēka auguma un svara (jo smagāks, jo vairāk kaloriju patērē), vecuma (vecākiem cilvēkiem vielmaiņa ir lēnāka, tādēļ patērē mazāk kaloriju), dzimuma (vīrieši organisms veido mazākas tauku rezerves), kā arī fizisko aktivitāšu līmeņa. Nepieciešamo kaloriju skaits variē no 1200 līdz pat 3000 kalorijām diennaktī. Savukārt, ja vēlaties ķermeņa svaru samazināt, tad uzņemto kaloriju skaitu var samazināt, līdz pat aptuveni 1000 kalorijām dienā.

Samazinot uzņemto kaloriju apjomu, jāņem vērā daži noteikumi:

- jāuzņem visas nepieciešamās uzturvielas: nav ieteicams pārtikt tikai no produktiem, kuri satur zemu kaloriju vērtību, piemēram, salātiem. Organismam saprātīgos daudzumos vajadzīgas gan šķiedrvielas, gan ogļhidrāti un olbaltumvielas, gan augu un dzīvnieku valsts tauki. Ēdienu var uzņemt mazākos apjomos, taču tam jābūt daudzveidīgam;

- ēdienreizēm jābūt sabalansētām dienas laikā: cilvēka vielmaiņa ir aktīvāka rīta pusē un ap pusdienslaiku, savukārt vakarā apēstajām kalorijām ir lielāka tendence nogulsnēties taukos. Tāpat arī ēdienreizēm jābūt regulārām, lai organisms neieslēgtu bada un stresa apstākļiem piemēroto vielmaiņas palēlināšanas režīmu.

- labāka rezultāta sasniegšanai ieteicams fiziskās aktivitātes: samazinot kaloriju daudzumu, samazinās arī vielmaiņas intensitāte. Turpretī fiziskā aktivitāte palielina vielmaiņas funkcijas, veicinot daudz ātrāk barības vielu pārstrādi, tai skaitā tauku dedzināšanu.
 
        Padalīties  
     
  jau ir jau ir          
Lasiet arī:
Pārtikas kalorijas un to nozīme
Pārtikas kalorijas un to nozīme
  Ja ogļhidrātu ir par daudz...
Ja ogļhidrātu ir par daudz...
  Viss sākas ar aizmāršību
Viss sākas ar aizmāršību
 
Krīze vai iespēja?
Krīze vai iespēja?
  Pārtikas kalorijas un to nozīme
Pārtikas kalorijas un to nozīme
  Kad gribas ko neparastu
Kad gribas ko neparastu
 
Pretrunīgā homeopātija
Pretrunīgā homeopātija
  E vitamīna loma organismā
E vitamīna loma organismā
  Tautas līdzekļi pret saaukstēšanos
Tautas līdzekļi pret saaukstēšanos
 
Ātrās uzkodas un veselība
Ātrās uzkodas un veselība
  Augu valsts izpēte turpinās
Augu valsts izpēte turpinās
  Ieguvumi no pienenēm
Ieguvumi no pienenēm
 

 

↑  UZ AUGŠU  ↑


 

tautasmedicina.lv neuzņemas atbildību par informāciju, kas ir ievietota šajā portālā un saistītajos projektos. Jebkura ievietota informācija tiek dota tikai un vienīgi iepazīšanas nolūkus. Pašārstēšanās ir bīstama. Zāļu nepamatota lietošana ir kaitīga veselībai. Lūdzu, veselības jautājumos konsultējieties ar ārstu vai farmaceitu. Tikai ārsts ir kompetents noteikt diagnozi, nozīmēt zāles un ārstēšanas metodiku. Dzīvībai kritiskos gadījumos jāzvana neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam -  113 . Citos gadījumos iedzīvotāji var vērsties pie ģimenes ārstiem un feldšeriem. Papildus informāciju par veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību iesākam meklēt nacionālā veselības dienesta mājaslapā www.vmnvd.gov.lv

Informācijas kopēšana no portāla ir atļauta tikai ar redakcijas atļauju. Ja atļauja ir saņemta, norāde uz www.tautasmedicina.lv ir obligāta.




Sazināties ar redakciju  |  Reklāma portālā